Sanna och Sarah två ess i att festa

Som avslutning på Melodifestivalveckan i Gävle var det förstås efterfest och den kom jag till runt 23.30. Där inne var det verkligen trångt men vad gör det? Dock var det ett ganska litet dansgolv - trodde faktiskt det skulle vara större. På buffébordet låg lite av varje och i baren fanns dricka till.

Under kvällen så kunde jag konstatera att Sanna Nielsen gillar att dansa samt att hon var överallt! Vet inte hur många gånger jag mötte henne...
Vi hjälpte en irländare som av en ren lyckohändelse bokat in sig på schlagerhotellet och hade sett festivalen på TV. Han beskrev den artist som han tyckte varit bäst och önskade träffa, en lång tjej med långt ljust hår. Inga problem, Sanna stod vid baren och plåtades gärna med irländaren. När hon fick höra hans hemland sa hon:
- Jaså?? Vad kul.
 
Christer Lindarw syntes också lite då och då, men mest på språng vad jag kunde se, eller ståendes vid buffébordet och prata.

Sarah Dawn Finer stod och dansade på stolen vid ett tillfälle. Som tur är var det ingen hög, ranglig barstol utan en lägre stol. Givetvis blev hon omringad av kameror, men inte gjorde det henne något.

Enligt rykten så ska efterfeten i Göteborg ha bestått av väldigt lite schlagermusik, men här var det nästan uteslutande det, så det var väldigt bra DJ:sar! Bland annat hördes magnus Carlssons "Live forever" och After darks "(åh) när ni tar saken i egna händer" skrålas ut i högtalarna. Enda tråkiga med efterfesten var att den satte punkt för den roligaste veckan i livet hittills, men det var troligtvis inte den sista gången jag är med om något sådant.


Andreas och Sarah till finalen

Andreas och Sarah till finalen

Som nog ingen har undgått att missa så var det Andreas Johnson och Sarah Dawn Finer som gick till finalen i Globen från Gävle. Att Sarah skulle gå direkt till finalen var något jag inte räknat med, men låten är ju faktiskt väldigt bra. Av rätt logiska skäl så var det Sarah och Andreas som var svårast att få tag på efteråt, men när det lugnat ner sig hos Sarah så gjorde vi ett nytt försök och fick en stund med henne. Det gick verkligen inte att ungdå att hon var lycklig och förvånad över att ha snott åt sig en finalplats. Andreas Johnson var minst lika glad han. Honom kom vi fram till ungefär när chefen och tillika pressansvariga ropade ut att den var slut. Andreas folk ville ha honom med sig, men han hade ändå tid att svara på vår fråga för att sedan tacka oss för att vi var där och helt spontant ge en kram! Klart man är snabb att besvara den kramen, dum vore man annars...


Allt ljus på Sarah

Allt ljus på Sarah

Såhär ser det ut i början av låten: Sarah ensam på scenen med endast kameran i närheten som filmar. Kören behöver inte synas bara höras, det är först när tonartshöjningen i slutet kommer som scenen exploderar i ljus och även kören på bryggan bakom Sarah syns bra. Otroligt snyggt gjort. Själv blev jag väldigt glad över att höra att Britta skulle vara med, och när hon satt några rader bakom på parketten under fredagens genrep smet jag dit för att prata lite. Vi hade ju setts även på välkomstfesten. Hon har precis samma åsikt som mig, dvs. att de i kören inte behöver synas.

Genomgång av låtar inför kvällen

Såhär innan kvällen tv-sändning, om man kollar på alla låtar, så är det väldigt svårt att veta hur det ska gå i detta starka startfält. Caroline tar nog bottenplaceringen. Verona och Emilé kommer nog inte heller bland de fem som går vidare. Emilé har sett väldigt försiktig och rädd ut på scenen. Igår såg det dock lite bättre ut än under torsdagen, men så hade han fått peppnings-snack också för att se säkrare ut och kunna ut genom rutan.

Kvar är då Magnus Uggla med sin marsch-låt, Sanna med sin väldigt starka ballad, After Dark med sin scenshow och en text du bara måste lyssna på, Sarah Dawn Finer med en pampig ballad samt Andreas Johnson med en låt som dock inte är lika stark som fjolårets.

Jag tror att After dark och Magnus Uggla går till final. Återstår att se hur rätt det är...


Tror på dig - Det gör inte jag, tyvärr

Första gången fanns tanken att det kanske bara är något tillfälligt, sättet Caroline rör sig på scenen, men efter 5 genomgångar av låten med samma rörelsemönster började det växa fram en aning om att det troligtvis var riktigt. Nu har ögonen lyckats vänja sig vid hennes krumbukter, dock var det första klädrepet idag eftermiddag och idag framkom det istället att klänningen hennes är i kortaste laget. Hade jag fått välja skulle den varit åtminstonde 5 cm längre.

Risken för henne är att flertalet människor väljer bort låten av den anledningen att helhetsintrycket i TV-rutan såväl som på scenen skriver två varnande ord framför ögonen: "För konstig".


Varför har dygnet bara 24 timmar?

Nog för att jag hört att det är fullt upp större delen av dagen för pressen, men att det skulle vara så mycket var jag inte helt förberedd på. Dock klagar jag inte, har otroligt kul!

På välkomstfesten i Stadshuset torsdags kväll så var det verkligen kungligt bemötande. Det var röd matta och människor iklädda klänningar som representerade svunna tider. Väl uppe vid spegelsalen fick vi höga glas i handen med antingen alkoholhaltigt eller alkoholfritt innehåll.  Även maten var superb för att inte tala om de olika små efterräterna som fanns att välja på. Festen avlöpte lugnt och runt midnatt då de hade tänt takbelysningen så började alla bege sigf hemåt. Det skulle ju trots allt komma en dag imorgon också. Dessutom hade de flesta artisterna hade redan gått. 


Första dagen på arenan

Snart är det välkomstfest i stadshuset och jag måste pallra mig iväg i kylan till bussen. Men passar på att kasta in ett kort inlägg för att göra er nyfikna.

Imorse klockan 9.30 spelades alla bidrag upp för pressen för första gången. Vad jag hörde så var det knappt något bidrag som var urdålig, någon enstaka bara. Emilé Azar överraskade med att ha en bättre röst än jag kunnat tro, men känns lite... orutinerad och "Jag vill inte ta plats" på scenen. After Darks låt måste ni bara lyssna på texten på! Mer om låtarna sedan.

Det hände en del kul saker dessutom under dagen. Bland annat stod Henrik, en kille som ropade upp alla artisterna till scenen och dyligt, och läste på en lapp varpå han säger i mikrofonen:
- Och den som kom på idén med att trycka schemat på rött papper. Den får komma och prata med mig.
Därefter lägger han ifrån sig lappen och muttrar nåt om att det är som en julfest.

Sanna Nielsen fick ordern att hon måste jobba mer med fötterna. Och vid nedräkningen sedan lät det så här:
- 5, 4, 3, sluta tjafsa nu..., 3, 2, 1...

Nej, dags att åka till festen. Vi synes! 

Startskott i palatset

Efter ett besök på stan och i själva Melodipalatset på stortorget tidgare idag så kan konstateras att det börjar närma sig de stora dagarna. På alla bussar sitter, istället för Brynäsflaggor de dagar det är hemmamatcher, vita flaggor med Melodifestival-loggan på. Att piffa upp bussarna så gör en hel del eftersom de syns ganska ofta och ser nästan stolta ut där de åker förbi. Om nu bussar kan vara stolta...

I själva Melodifestivalpalatset  höll Leif Eriksson från P4 Gävleborg invigningstal klockan 14.00, och därefter var det ett kort besök av Emilè Azar som trots mycket att göra lyckades ta sig dit för att sjunga lite på Carolas "Främling. Lars-Åke "Babsan" Wilhelmsson var också där och intervjuade vår lokala låtskrivartrio Forsberg-Sjöberg-Wastesson. Det pratades naturligtvis ganska mycket om att skriva låtar, men även litegrann om styling av Emilè. Med glimten i ögat hoppades Babsan på att Lennart inte var den som stylade Emilè med tanke på hans egna klädval.

Caroline af Ugglas berättade också en hel del. Någon extra livlig efterfest lär det nog inte bli för hennes del då hon ska få en liten om ett tag. Senare på kvällen uppträdde enligt programmet Linda Bengtzing och Caracola, men eftersom mitt stora äventyr börjar imorgon fick de stå över. Mer om det äventyret lär ni få läsa ganska snart.


Snart börjar festen

Imorgon börjar festligheterna på stan, med underhållning av olika slag och skivsignering. Bland annat ska Caroline af Ugglas, som går ut som nummer fyra på lördag, signera skivor. Senare på kvällen kommer Linda Bengtzing. Då hoppas jag på att schlagerstämningen ska bli betydligt hetare här i stan.

Idag syntes nämligen inte så mycket av vad som komma skall om bara några få dagar, åtminstone inte längs Södra kungsgatan. Dock ökade schlagerstämningen litegrann på P4 Gävleborg idag när jag och en vän pratade Melodifestivalklubben och melodifestivalen med programledaren Mikael Sanner. Med tanke på väglaget och ovädret som har skapat så mycket kaos på vägarna så kunde inte Mikael hålla sig för skratt när han frågade hur jag tagit mig dit och fick svaret "Jag cyklade". Återstår att se hur det går för alla turister att ta sig hit framöver.

Som avslutning en fråga som flera har ställt sig: Varför är Nordmans "Vandraren" en av de fem låtarna som rådhusets klockspel spelar? Den låten har inte ens varit med i Melodifestivalen. Den låt han deltog med 2005 är "Ödet var min väg".

Kan Melodifestivalartisterna kan väl mössen...

Ibland blir det inte riktigt som planerat. Ett inbokat möte på eftermiddagen blev avbokat. Hade jag vetat det skulle jag ha sett till att vara tillgänglig för vikariat. Nu blev det istället att se på när Lia, min ena taggmushona, fick två små nya småttingar att ta hand om. Ni har säkert läst om Sandra Dahlberg och Jimmy Jansson som förra veckan fick en liten Vilmer.

Lia har tre ungar sedan tidigare vars namn har schlageranknytning: Bea, Dea och Jim. Dea är taget från Melodifestivalens huskörs egen Dea Norberg. Tyvärr är hon inte med i år. Jim är döpt efter artisten Jim Jidhed som nyligen släppt en skiva. Hans nya skiva är helt på svenska och väldigt bra, har redan hunnit lyssna igenom den några gånger. Ett av spåren har Stefan Anderson varit med och skrivit musiken till. Samma Stefan Andersson som tillsammans med Aleena sjöng deras bidrag "Anything but you" i Jönköping och placerade sig femma. Det kan inte ha varit lätt att slåss mot favoriterna Tommy Nilsson och Anna Book...   

Melodifestivalen äntligen i Gävle

Som den Melodifestivalälskande person jag är så började nedräkningen till Jönköping vid nyår.  Nu har vi redan hunnit med den tredje delfinalen i Ö-vik. Ö-vik känns som det starkaste startfältet hittills, men slutresultatet var väldigt förvånande. Var tog Magnus vägen egentligen? Han hade ju bästa låten av de alla. En positiv sak är att Måns tog sig direkt till Globen. Undrar om Sebastian snappade åt sig röster på sitt grund av sitt publikfrieri månne?


 

De tre första delfinalerna har setts klistrad framför tv:n, men den här veckan kommer det bli åka av, och jag är med redan från torsdag! Det kommer spenderas en hel del tid på arenan och skapas en massa roliga upplevelser under dessa dagar. Nästan så att det känns lite som ”sagan” Marie Lindberg. Fast hon tävlade – det gör inte jag, och har heller inga som helst framtida planer på att stå som artist på någon scen. Det är vid sidan av scenen jag hör hemma. På tal om Marie… Hur lyckades hon ta sig till direkt till Globen med det bidraget?  Låten må vara fin, men jag anser att den är väl lugn och anonym för att kunna slåss om någon topplacering i Helsingfors.