Efter Eurovision Song Contest...

Tiden efter ESC verkar för många i vänskapskretsen betyda om inte den årliga post-ESC-förkylningen så någon slags post-Eurovision-depression. Det senare har jag också råkat ut för men tack vare diverse Melodifestivalartister som far omkring i landet och spelar så här års så kan i alla fall en liten dos medicin mot "depressionen" ges då och då.

Av de 10 länder jag hade tippat till final förra veckan så var det nu bara Grekland, Armenien och Norge som besannades, och att vi endast kom på artonde plats är lite tråkigt men nästa år har vi lagt det bakom oss och har fullt fokus på vår nationella uttagning igen. Jag måste säga att det är betydligt lättare att kunna lita på sin känsla under Melodifestivalen. När vi kommer till Eurovision Song Contest så kan man tro hur mycket man vill på en låt som är väldigt stark för att sedan upptäcka att en stor del av EBU:s övriga deltagarländer inte ser storheten i den. Till exempel favorittippade Schweiz som måste ha hittat någon dold fallucka eller blivit uppzappade av ett UFO eftersom de försvann spårlöst redan i sin semifinal.

Dima Bilan däremot verkar ha haft fullt upp sedan sin seger eftersom han besökt ett antal länder på sin segerpromotion-turné och bland annat redan hunnit besöka Stockholm. Nästa år hoppas jag att vi åter får se Italien i ESC igen. De har ett otroligt vackert språk som andra länder på senare tid faktiskt använt sig av utan att ha det som landsspråk. Och vilka låtar de har gjort sen genom åren! Fram tills dess gratulerar jag Dima till segern och längtar till sommarens och höstens musikaliska äventyr.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback