Svar på tal med Björkman

Innan gårdagens fest på stadshuset var det programledarpresskonferens. Jag passade på att fråga Christer Björkman, som också var där, varför Melodifestivalen ligger just i februari-mars. Detta är hans svar:

- Det första svaret som poppar upp, det är ju att det är tradition. Det har alltid varit på vintern. Och sen har det ju att göra med... eh... att det finns ju ett datum från EBU som är att en låt får inte ha varit publicerad före 20 oktober eller nånstans där.  Så efter det måste det vara i vilket fall. Och då tror jag att det är så här att eftersom vi gör sex veckor så skulle vi aldrig hinna göra det från 20 oktober till jul. För då kommer det liksom december där och med det allt vad det är med lucia och ... helger och du vet. Så vi skulle nog inte få ihop sex veckor faktiskt före jul. och då är det januari - februari - mars som gäller. Så att från början tror jag bara det är tradition. Att det alltid har legat där.

Jag lade även fram min teori om att det skulle bli ett störande avbrott mellan Melodifestivalen och Eurovision om det ju hade varit möjligt att förlägga festivalen före jul och nyår. För att få höra vad han hade att säga om den saken.
- Jag tror att det blir för långt glapp också om man har det på hösten mellan att vi har tagit ut låten till den ska tävla i maj. Då kommer den ju vara lastgammal liksom. Då kommer alla vara dötrötta på den!

Så min gissning som jag skrev tidigare stämmer ganska bra med Christer Björkmans svar. Nu vet vi det också!


Kommentarer
Postat av: Erica

Jadu, Diana, du gissade väldigt bra.. =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback